Jakie są rodzaje rozliczeń podatkowych z Niemiec?

Od lat niemiecki rynek pracy kusi wysokimi płacami. To, co również przyciąga fachowców i przedsiębiorców z Polski do Niemiec, to tamtejsze liczne ulgi podatkowe. Często jednak osoby dopiero planujące podjęcie tam pracy, nie są świadome, że aby móc cieszyć się tymi udogodnieniami, powinny spełnić określone wymagania. To dlatego, że tamtejszy obowiązek podatkowy jest podzielony na dwa – ograniczony i nieograniczony. Czym różnią się te rozliczenia? Co trzeba zrobić, aby skorzystać z możliwości odpisania różnych kosztów, a tym samym uzyskać atrakcyjniejszy zwrot podatku w Niemczech? Przekonaj się o tym, czytając poniższy artykuł.

Ograniczony obowiązek podatkowy – kiedy znajduje zastosowanie?

Pierwszym rodzajem, zdecydowanie mniej opłacalnym dla pracowników, jest tzw. ograniczony obowiązek podatkowy. Podlega mu każda osoba zatrudniona i uzyskująca dochód w Niemczech, która m.in. nie ma tam miejsca zamieszkania, ani nie przebywa (w domyśle – nie przepracowuje) więcej niż 183 dni, czyli co najmniej pół roku oraz otrzymuje wynagrodzenie spoza terenu tego państwa wyższe od określonego limitu.

Jakie są rodzaje rozliczeń podatkowych z Niemiec?

Najważniejsze jednak jest to, z czym się wiąże ograniczony obowiązek podatkowy. Największa wada dla osób, liczących na atrakcyjne rozliczenie podatku z Niemiec to fakt, że ten rodzaj wyłącza wiele ulg indywidualnych i rodzinnych. Nie odliczy się więc ani kosztów dojazdu czy prowadzenia podwójnego gospodarstwa. Nie ma też możliwości wspólnego rozliczania się wraz z małżonkiem.

To tylko część uciążliwości, jakie wiążą się z tym rodzajem rozliczenia podatków w Niemczech. Jak wygląda to w przypadku drugiego obowiązku?

Nieograniczony obowiązek podatkowy – intratne rozwiązania dla podatników

Dużo szersze możliwości daje nieograniczony obowiązek podatkowy. Kiedy pracownik mu podlega? Wyróżnia się trzy kryteria, o jakich poniekąd wspomniano już wyżej:

• pracownik zatrudniony legalnie w Niemczech przepracował co najmniej 183 dni,
  • dochody z Polski za rok 2020 nie przekraczają 4.702 euro,
  • dochody z Niemiec za ten sam okres wynoszą co najmniej 90%.

Zazwyczaj, gdy spełni się pierwszy warunek, pracownika niejako automatycznie przypisuje się do grupy podatników, którzy mogą przeprowadzić rozliczenie niemieckiego PIT-u na zasadach nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Jeśli jednak spełni się niezbędne kryteria, na jakie profity można liczyć? Przede wszystkim przed podatnikiem otwiera się szereg ulg, jakie obowiązują w Niemczech. Mogą więc odliczać koszty leczenia, dojazdu do pracy, a także związane m.in. z wynajmem mieszkania i opłatą mediów.

Co więcej – pracownicy zyskują też szansę na rozliczanie podatku wraz z małżonkiem, co podnosi wysokość kwoty wolnej. Ponadto płatnik ma prawo starać się o przyznanie Kindergeld.

Należy pamiętać, że wszystkie wydatki trzeba będzie zewidencjonować. Finanzamt wraz z dokumentami wymaga dostarczenia faktur i rachunków, poświadczających, że podatnik poniósł dany koszt. Dlatego dokumentacja powinna być skrupulatnie zbierana, a następnie, gdy przeprowadza się rozliczenie podatku z Niemiec – przedłożona tamtejszemu urzędowi skarbowemu. To przyspiesza całą procedurę, jak i pozwala uniknąć zapytań ze strony urzędników.

Rozliczanie się w Niemczech – jak zrobić to dobrze?

Niezależnie od tego, któremu rodzajowi rozliczenia się podlega – warto przede wszystkim zapoznać się z wymaganiami tamtejszego urzędu, aby wykonać całą procedurę prawidłowo. W ten sposób szybciej uzyska się zwrot nadpłaconego podatku z Niemiec, ale i uniknie się różnych nieprzyjemności, wynikających z nieprawidłowości przy składaniu deklaracji. Dlatego warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Nie tylko wykażą, co należy dostarczyć do Finanzamtu, lecz także podpowiedzą, w jaki sposób ewentualnie można próbować uzyskać większy zwrot. Szukasz wsparcia w tym zakresie? Skontaktuj się z nami!