Jaki wpływ na rozliczenie podatku z Niemiec ma stan cywilny?

Jedną z wielu korzyści, jakie płyną z pracy w Niemczech, jest przyjazny system rozliczania podatku. Wysoka kwota wolna, liczne ulgi do odliczenia – to tylko kilka opcji, jakie daje niemieckie prawo. Czy wiesz jednak, jaki wpływ ma stan cywilny na rozliczenie dochodu z Niemiec? Jak można dzięki temu znacznie zwiększyć kwotę zwrotu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zachęcamy do lektury!

Jaki wpływ na rozliczenie podatku z Niemiec ma stan cywilny?

Wybór sposobu rozliczania podatku

W myśl przepisów, jakie obowiązują u naszego zachodniego sąsiada (dokładniej mówiąc, § 26. ustawy o podatku dochodowym), osoby pozostające w związku małżeńskim mają dwie opcje jeśli chodzi o składanie deklaracji podatkowych:

• Einzelveranlagung,
  • Zusammenveranlagung.

W przypadku Einzelveranlagung mówimy o rozdzielnym rozliczeniu podatku. Zusammenveranlagung z kolei to opcja pozwalająca rozliczać się wspólnie z małżonkiem. Dla wielu osób drugie rozwiązanie często okazuje się bardzo opłacalne. Nim jednak para będzie mogła z niego skorzystać, musi spełnić pewne warunki. Jakie?

Przede wszystkim związek małżeński musi być prawnie ważny w określonym roku podatkowym. Obligatoryjna jest też wspólność majątkowa. Partnerzy powinni mieć również wspólne stałe miejsce zamieszkania. Co bardzo ważne, oboje muszą podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Warto szczególnie zwrócić uwagę na ostatni punkt. Jeśli jeden z partnerów nie pracował za Odrą ani dnia – i tak może złożyć wniosek o nieograniczony obowiązek podatkowy. Na decyzję urzędu, czy rozliczenie może być wspólne, wpływ będzie miała m.in. kwota brutto wypracowana w wybranym roku. W przypadku, gdy zatrudniony w Niemczech małżonek nie pracował w Polsce, suma ta np. na rok 2020 nie powinna przekroczyć 9408 euro. Jeśli natomiast partner pracujący za zachodnią granicą zarabiał także w naszym kraju, wartość ta spada do 4704 euro.

Po spełnieniu tych wymogów para ma prawo prowadzić wspólne rozliczenia podatkowe w Niemczech. Jakie zalety ma to rozwiązanie?

Jakie są korzyści wspólnego rozliczenia? Kiedy to się opłaca?

Pierwsza i prawdopodobnie najważniejsza korzyść płynąca z tego uprawnienia to możliwość dwukrotnego zwiększenia kwoty wolnej od podatku. Co za tym idzie – sam zwrot jest zwykle dużo wyższy. Dzięki temu rozliczenie dochodów często kończy się zwrotem na poziomie nawet nie kilkuset, a kilku tysięcy euro! W jakich sytuacjach zaś najbardziej się opłaca to rozwiązanie? Można wymienić co najmniej dwie okoliczności, gdy rozliczenia podatkowe wraz z małżonkiem są najbardziej opłacalne.

Przede wszystkim najwięcej korzyści odczują małżeństwa, w przypadku których jeden z małżonków albo stracił źródło utrzymania, albo pozostawał bez pracy przez cały rok. Zalety wspólnego składania deklaracji podatkowej odczują również partnerzy o różnych dochodach. Duże dysproporcje bowiem sprzyjają korzystniejszemu oprocentowaniu.

Czy wspólne rozliczenie zawsze działa na korzyść podatnika?

Warto jednak podkreślić, że rozliczenie niemieckiego pitu wspólnie z małżonkiem nie zawsze jest opłacalne. Czasem nawet może okazać się, że konieczna będzie dopłata! Warto więc zweryfikować swoją sytuację i podjąć właściwą decyzję. Kiedy więc rozliczanie podatku wraz z partnerem okazuje się niekorzystne?

Pierwsza rzecz, jaką należy wymienić, to wysokie zarobki małżonka pracującego w Polsce. Jeśli przekraczają one niemiecką kwotę wolną, wówczas rozliczenie będzie znacznie mniej opłacalne. Im większa będzie zarobiona suma, tym mniejszy będzie zwrot. Ponadto – jeśli zatrudniony w Niemczech małżonek odprowadzał podatek od 3 klasy podatkowej, a drugi osiągnął wysoki dochód w Polsce, to właśnie wtedy najczęściej pojawia się konieczność dopłaty.

Wspólne rozliczenie - pomoc specjalistów

Już wiesz, że stan cywilny ma znaczny wpływ na to, jak wyglądają rozliczenia podatkowe w Niemczech. Powyżej mogłeś przekonać się, że niesie to ze sobą liczne korzyści, ale w określonych okolicznościach może wiązać się też ze zmniejszeniem zwrotu, a w najgorszym przypadku – koniecznością dopłaty. Chcesz dowiedzieć się, czy to opłacalne dla Ciebie? A przede wszystkim – sprawnie rozliczyć się z dochodów ze swoim małżonkiem? Możesz skontaktować się z nami i powierzyć swoją sprawę specjalistom.