Zasiłek rodzinny z Niemiec w 2021 roku – sprawdź, co się zmieniło

Zmiany w systemie podatkowym dotyczą nie tylko podatków. Obejmują również świadczenia rodzinne z Niemiec. To natomiast nie pozostaje obojętne dla Polaków. Kindergeld bowiem stanowi jeden z czynników, zachęcających rodaków do pracy u naszego sąsiada. Jak więc będą teraz wyglądały zasiłki rodzinne w Niemczech na dzieci? Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej – zachęcamy do lektury.

Nowości w systemie podatkowym

Co roku w Niemczech dochodzi do zmian w systemie podatkowym. Obecnie jedną z najważniejszych jest wzrost kwoty wolnej od podatku z 9408 do 9744 euro. Oprócz tego niemal całkowicie zostanie wygaszony podatek solidarnościowy, mający na celu między innymi wyrównanie różnic między wschodnimi a zachodnimi landami. Zmiany zachodzą także w zakresie stawki VAT, jak i specjalnych podatków za emitowanie dwutlenku węgla.

Zwiększenie stawki Kindergeld

Od początku 2021 roku wzrósł zasiłek rodzinny. Świadczenie na dziecko z Niemiec obecnie wynosi odpowiednio:

• na pierwsze i drugie dziecko – 219 euro
  • na trzecie – 225 euro,
  • na kolejne – 250 euro.

To jednak nie wszystko. Wzrosło nie tylko Kindergeld dla dzieci, w tym także te mieszkające w Polsce. Zwiększeniu uległo też tzw. Kinderfreibetrag. To rodzaj kwoty wolnej od podatku na małoletnich. W zeszłym roku kwota ta wynosiła 7812 euro. Obecnie to aż 8388 euro! To sprawia, że obok Kindergeld, rodzice mogą liczyć na atrakcyjny zwrot nadpłaconego podatku.

Zasiłek rodzinny z Niemiec w 2021 roku – sprawdź, co się zmieniło

Skąd takie decyzje? Rząd w Niemczech sukcesywnie dąży do tego, aby wyrównać np. zasiłek rodzinny odpowiednio do sytuacji gospodarczej. Zrewidowanie więc tych stawek ma za zadanie m.in. zrekompensowanie kosztów drożejącego życia wskutek m.in. zmian gospodarczych, oddziałujących na przeciętnego obywatela. Stąd też zasiłek Kindergeld w ostatnim czasie rośnie niemal z roku na rok.

Kto może uzyskać świadczenie rodzinne w Niemczech?

Co do zasady – zasiłek Kindergeld wciąż dostępny jest na tych samych warunkach. Aby więc otrzymać wsparcie finansowe od tamtejszego rządu, oprócz tego, że trzeba złożyć konieczny wniosek, podatnik musi też pracować na terenie Niemiec, a także podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Żeby został do niego zakwalifikowany, powinien mieć np. albo niemiecki meldunek, albo uzyskać większość swojego rocznego dochodu w Niemczech (warto przy tym zaznaczyć, że istnieją konkretne progi, jakie muszą zostać osiągnięte).

Dobrze mieć na uwadze fakt, że zasiłek rodzinny w Niemczech należy się również na dzieci, które nie są biologicznymi pociechami wnioskującego. Podatnik ma prawo starać się o niego wtedy, gdy ma przysposobione lub adoptowane maluchy. Musi jednak mieć z nimi wspólny meldunek w Polsce.

Ograniczenia w przypadku Kindergeld

Nie zmieniły się zasady dotyczące tego, że w przypadku, gdy pracownik zatrudniony w Niemczech pobiera 500+ w Polsce – w myśl funkcjonujących regulacji – nie otrzyma on jako takiego zasiłku niemieckiego. Są to pokrewne dodatki, więc prawo unijne zakazuje korzystania z dwóch takich samych rodzajów wsparcia finansowego ze strony instytucji państwowych. Pierwszeństwo w realizowaniu takiej pomocy zazwyczaj przypisuje się krajowi pochodzenia danego pracownika, choć nie zawsze.

Jednak fakt, że pobiera się zasiłek rodzinny w Polsce, nie oznacza, że w Niemczech nie można liczyć na wsparcie materialne. Wręcz przeciwnie – z Familienkasse, po złożeniu odpowiedniego wniosku, otrzymuje się wyrównanie różnicy. Dzięki temu, nawet jeśli nie masz prawa do Kindergeld, zyskujesz świadczenie kompensacyjne.

Ponadto zasiłek rodzinny w Niemczech na dzieci wypłacany jest co najmniej do 18. roku życia. Chyba że dorosłe dziecko planuje dalszą edukację. Wówczas ma szansę na wsparcie rządowe nawet do ukończenia 25 lat. W takiej sytuacji jednak pojawiają się określone warunki, w tym na przykład to, że taka młoda osoba nie może przekroczyć konkretnego dochodu.

Jak łatwo uzyskać Kindergeld?

Potrzebna Ci pomoc w uzyskaniu Kindergeld? Nie wiesz, jakie złożyć dokumenty, by otrzymać to świadczenie? A może nie nadążasz za zmianami w prawie? Jeśli oczekujesz wsparcia profesjonalistów – Biuro Konsultingowe Lohnsteuer czeka na Twoje pytania. Oferujemy pomoc w załatwieniu Kindergeld, dzięki czemu zyskujesz pewność, że wszystkie niezbędne formalności zostaną dopełnione.